niedziela, 22 grudzień 2024

beata_mendrek-mikulska_Cisza-(5)----080- Grupa antyTEATR - premiera spektaklu pt. „Podejrzana osoba” na podstawie komedii Stanisława Dobrzańskiego – sala widowiskowa.
- Renata Filipova - wernisaż wystawy malarstwa „Art gry” - Galeria Kolumnowa.
- Beata Mendrek-Mikulska - otwarcie wystawy fotografii „Cisza” - Galeria Fotografii DeKa. …

- Grupa antyTEATR - premiera spektaklu pt. „Podejrzana osoba” na podstawie komedii Stanisława Dobrzańskiego – sala widowiskowa.
- Renata Filipova - wernisaż wystawy malarstwa „Art gry” - Galeria Kolumnowa.
- Beata Mendrek-Mikulska - otwarcie wystawy fotografii „Cisza” - Galeria Fotografii DeKa.
- Adam Fleks - otwarcie wystawy fotografii „Ulica Wronia – retrospekcje” - Galeria Drugiego Planu.

beata_mendrek-mikulska_Cisza-(5)----200Ciszawystawa fotografii Beaty Mendrek-Mikulskiej

Cisza przynosi ukojenie i rodzi wizerunki przesycone uczuciami...

Tworząc obrazy opieram się na silnych wrażeniach zmysłowych powstałych w wyniku bezpośredniego „dotknięcia” danej rzeczywistości.

To co najsilniejsze pozostaje w pamięci. Czasem uproszczone, czasem wzbogacone.

To jak obrazowanie wewnętrznych przeżyć powstałych przy użyciu wszystkich zmysłów poznawczych.

Poznawanie świata w ciemności uwypukla wszystkie zmysły poza zmysłem wzroku – powoduje spiętrzenie i nagromadzenie elementów, wyolbrzymienie ich.

Poznawanie świata w pełni światła, świata niemal prześwietlonego – upraszcza formy, ogranicza do małego wycinka, szczeliny, jakby oglądanie świata przy zmrużonych oczach.

Przestrzenie, które rodzą się poprzez ciągłą fascynację tym, co udało mi się zobaczyć, poczuć, ciągle od nowa.

Beata Mendrek – Mikulska, www.horyzonty.net

Beata Mendrek-Mikulska - urodzona w 1980 r. Absolwentka Policealnego Studium Fotograficznego oraz Wydziału RTV Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Członek Związku Polskich Artystów Fotografików. W latach 2003 – 2006 założycielka i uczestniczka działań Grupy Fotograficznej NATECHWILE. Od roku 2002 organizatorka i współorganizatorka wielu wystaw i projektów artystycznych, m.in. współpraca z Galerią Szyb Wilson, Galerią Czakram w Katowicach. W 2004 r. współorganizatorka Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Wizualnych EWNS w Katowicach. Zawodowo zajmuje się fotografią i projektowaniem graficznym.

Wykładowca fotografii w FOTOEDUKACJI w Katowicach.

adam_fleks_ulica-Wronia----200Ulica Wronia – retrospekcje – wystawa fotografii Adama Fleksa

Ulica Wronia znika powoli, niczym zwierzęcy zewłok rozkładający się wśród wysokich drzew obojętnego lasu. Proces ten rozpoczął się dawno, można powiedzieć, że ulica zaczęła starzeć się w chwili jej powstania; z upływem lat zmiany stawały się coraz bardziej widoczne, aż wreszcie po jej obydwu stronach zaczęło pojawiać się coraz więcej szczerb, podobnie jak w zaniedbanej szczęce starca.

Starzy mieszkańcy mówili, że na ulicy Wroniej mieszkało się ciężko. Budynki stawiano szybko, z nienajlepszych materiałów. W końcu mieli w nich zamieszkać stoczniowi robotnicy. Po wojnie też było podobnie, zmienił się język, do domów wprowadzili się ludzie mówiąc często śpiewnym kresowym akcentem.

Pierwsze szczerby zaczęły pojawiać się już w latach 80. To, że w czasach głodu mieszkaniowego burzono domy oznaczało jedynie tyle, że ich stan był na tyle fatalny, że dalszy remont był nieopłacalny. Konstrukcja szachulcowa z nie najlepszego drewna, wypełnianego szybko cegłami, nieotynkowana i niekonserwowana stawała się niebezpieczna dla swoich lokatorów.

Pierwsze zdjęcia na Wroniej wykonałem pod koniec lat 80 prostą sowiecką lustrzanką dwuobiektywową „Lubitiel”. Kiedy pojawiłem się tam po kilkunastu latach, doznałem szoku, ponieważ spora część budynków już nie istniała. Rozpocząłem więc dokumentowanie dość szybko postępującej destrukcji kolejnych domów. Spora część z nich została rozebrana po 2006 roku, tak więc zdjęcia pokazane na wystawie mają już wartość historyczną.

Same odbitki zostały wykonane w dwóch technikach - tradycyjnej bromowej w połączeniu z tonowaniem sepiowym, oraz dość rzadko spotykanej technice litowej, która daje wrażenie lekkiej grafizacji i pewnego odrealnienia fotografowanego motywu. Tonowanie polepsza też trwałość archiwalną zdjęć. Wystawa jest próbą pokazania zarówno odchodzącego w niebyt starego Gdańska, jak i zastosowań dwóch różnych tradycyjnych technik sporządzania odbitek. Wszelkie zniekształcenia lub rozmycia ostrości zostały osiągnięte wyłącznie dzięki zastosowanej optyce w obiektywie z pokłonami i przesuwem osi optycznej kostrukcji Marka Mazura. Zastosowałem też papiery które przestały być już produkowane (Agfa Multicontrast Classic, Kentmere Kentona dla litu), tak więc wystawa sama w sobie posiada wartość archiwalną.

Adam Fleks

Adam Fleks – prezes Gdańskiego Towarzystwa Fotograficznego www.gtf.org.pl , autor wystaw indywidualnych i uczestnik licznych wystaw zbiorowych, autor wielu tekstów i opracowań historyczno-fotograficznych, laureat nagród i kwalifikacji na konkursach fotograficznych, salonach i przeglądach fotografii.  

Dom Kultury w Rybniku-Chwałowicach, Rybnik, ul. 1 Maja 95, piątek, 7 maja, godz. 18.00,

www.dkchwalowice.pl