czwartek, 14 listopad 2024

Spis treści

Artyści

Jiri-David-LOUISE_BOURGEOISJiri David „LOUISE_BOURGEOIS”

JIŘÍ DAVID (ur. 1956). To wybitny artysta multidyscyplinarny tworzący obrazy, fotografie, instalacje oraz wideo. Najbardziej znany na czeskiej i międzynarodowej scenie jako autor cykli fotograficznych, takich jak My Hostage, Hidden Image, No Compassion. Założyciel i członek grupy „Tvrdohlavi” („Twardogłowi” 1987-1991), której przypisuje się „zasługi na rzecz przyswajania elementów postmodernistycznych przez sztukę czeską”. Brał udział w licznych wystawach indywidualnych i grupowych, m.in. Aspect / Positions. 50 years of art in Central Europe 1949 –1999, która była prezentowana w tak znaczących instytucjach, jak MUMOK w Wiedniu, Ludwig Museum w Budapeszcie, Fundació Joan Miró w Barcelonie (1999). Jego prace były także prezentowane w czasie Biennale w Wenecji (1995). Natomiast w zeszłym roku miały miejsce jego dwie wystawy retrospektywne w Galerii Miejskiej w Pradze oraz w Morawskiej Galerii w Brnie.

http://www.jiri-david.cz/en/

Jiri-Kovanda-objectsJiri Kovanda „Objects”

JIŘÍ KOVANDA (ur. 1953). Debiutował w latach 70. Jego minimalistyczne akcje-interwencje, często niezauważalne przez otoczenie, działały na zasadzie długoterminowej. Jego działania określa się mianem minimalistycznej poezji, której nie brak romantycznego rysu. Od lat 90. tworzy także obiekty, instalacje, kolaże. W 2007 miała miejsce jego słynna akcja Kissing through Glass w Tate Modern w Londynie, gdzie znajdują się również na stałej ekspozycji jego prace. Jego twórczość prezentowana była m.in. na Dokumenta w Kassel, natomiast w kwietniu tego roku została otwarta jego indywidualna wystawa w Secesji w Wiedniu.

http://www.kontakt-collection.net/artists/Kovanda+Jiri/

Milan-Grygar-Blow-up-poster-1968Milan Grygar „Blow up” plakat 1968

MILAN GRYGAR (ur. 1926) Nestor sztuki czeskiej, zaliczany do panteonu sztuki środkowoeuropejskiej. W swojej twórczości eksploruje relacje miedzy obrazem, dźwiękiem i przestrzenią. Unikalny język, jakim posługuje się w swojej twórczości sprawia, iż bardzo ciężko zaklasyfikować go do konkretnego nurtu/kierunku w historii sztuki. W latach sześćdziesiątych i siedemdziesiątych miały miejsce jedne z jego najważniejszych performance'ów, w czasie których pogłębiał i prezentował zależności między dźwiękiem a sztukami wizualnymi. Odbyły się one w znaczących instytucjach, takich miast jak Brno (1968; 1973), Łódź (1974), Praga (1985), Gendawa (1986). Jego prace, rysunki oraz partytury, którym często towarzyszą nagrania muzyczne były prezentowane na licznych wystawach w Czechach oraz poza granicami kraju, m.in. w Drawing Center w Nowym Jorku (2001), 3 Prague Biennale w Pradze (2007).

katerina-sreda-wideo-instalacjaKaterina Seda wideo instalacja

KATEŘINA ŠEDÁ (ur. 1977) w swoich pracach analizuje systemy i wartości społeczne. Umiejętnie przenosi problemy małych społeczności do masowej uwagi. Do tworzenia instalacji/prac bardzo często zaprasza innych ludzi – mieszkańców małych miejscowości, członków własnej rodziny. Takie działania okazują się dla uczestników swoista terapią, uzdrawiającą relacje interpersonalne. Jej prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych i grupowych, m.in. w czasie Manifesta 7 w Bolzano (2008). Obecnie bierze udział w wystawie grupowej Les Promesses du passé w Centre Pompidou w Paryżu, natomiast w Tate Modern w Lodynie jest przygotowywana jej wystawa indywidualna.

http://www.gclass.org/artists/katerina-seda

Eva-Kotatkova-sit-up-straight_installation--2008Eva Kotatkova „Sit up straight“ instalacja 2008

EVA KOŤÁTKOVÁ (ur. 1982) w swoich licznych projektach podaje analizie niektóre struktury społeczne, ich zwyczaje, zasady, rytuały, strategie komunikacji, wplatając w nie swoje własne przeżycia i doświadczenia, nierzadko traumatyczne. Brała udział w wiele wystawach indywidualnych i grupowych, m.in. w czasie 4 Prague Biennale (2009), wspólnie z Jiri Kovandą w Futura w Pradze (2008 )oraz w Mucsarnok Kunsthalle oraz Ernst Museum w Budapeszcie (2008).

http://www.huntkastner.com/en/artists/kotatkova/

Petra-Herotova-Petra Herotova

PETRA HEROTOVÁ (ur. 1980) Uznanie przyniosły jej rysunki opisujące relacje między artystką a jej ojcem. Bardzo często jej prace – proste rysunki – stanowią rodzaj analizy świata wokół niej, za pomocą prostych diagramów i schematów. Sama ich autorka przyjmuje rolę obserwatora, „osoby goszczącej”, co w dużym stopniu ma jej pomoc w rozumieniu otoczenia. W tym roku jej prace były prezentowane na wystawie indywidualnej w Centrum Sztuki Współczesnej (Galerie Jeleni) w Pradze.

http://www.petraherotova.com/ 

Marketa-Othova-Allegro-Ma-Non-Troppo-1999Markéta Othová, „Allegro Ma Non Troppo”, 1999

MARKÉTA OTHOVÁ (ur. 1968) przede wszystkim specjalizuje się w wielkoformatowych fotografiach ukazujących migawki rzeczywistości, uchwycone z okna pociągu, samochodu, w czasie spaceru po mieście. Bardzo często wielka skala jej prac stoi w kontraście z ulotnością ich przedstawień, tym samym nadając im silny melancholijny wyraz. Artystka brała udział w wielu wystawach, m.in. w The Museum of Contemporary Photography w Chicago (2010), w Mucsarnok Kunsthalle w Budapeszcie (2007) oraz w The Photographers' Gallery w Londynie (2006).

http://www.cmoa.org/international/html/art/othova.htm

Pavel-SterecPavel Sterec

PAVEL STEREC (ur. 1985) Bardzo często jego prace są opisywane za pomocą złożonego terminu „logiczno-zmysłowo-duchowego konceptualizmu”. Geneza jego projektów bardzo jest nierzadko związana z jego zainteresowaniami społeczno-naukowymi. Swoje prace prezentował m.in. na 4 Prague Biennale w Pradze (2009).

http://pavelsterec.org/

Jan-Serych-Mapping-the-Coincidence-2008Jan Serych „Mapping the Coincidence”, 2008

JAN ŠERÝCH (ur. 1972) W swojej twórczości posługuje się abstrakcyjnym językiem, który wyrósł na gruncie eksperymentów z typografią oraz geometrycznych tendencji w malarstwie. Prace Jana Šerýcha, które w całości bazują na matematyce, logice i kodach, były prezentowane m.in. dwukrotnie na Prague Biennale w Pradze (2005, 2009).

http://www.huntkastner.com/en/artists/serych/

Jiri-Thyn-bez-tytulu-2008-9Jiri Thyn bez tytułu 2008-9

JIŘÍ THÝN (ur. 1977) Za pomocą medium fotograficznego utrwala swoje martwe natury. W ich strukturze doszukuje się pewnych zależności, związków, które bazują przede wszystkim na logice i nauce. Bardzo często jego twórczość sytuuje się „gdzieś pomiędzy fotografią koncepcyjną a projektami z lat 60 i 70”. Artysta brał udział m.in. w Prague Biennale w Pradze (2009), jak również w wystawie w The Museum of Contemporary Photography w Chicago (2010). Obecnie trwa jego indywidualna wystawa w Morawskiej Galerii w Brnie.

http://www.huntkastner.com/en/artists/thyn/

Ondrej-Brody-cat-dog-carpetsOndrej Brody „cat-dog-carpets”

ONDŘEJ BRODY (ur.1980) Jego prace są silnie ukierunkowane na społeczeństwa i występujące w nim anomalie. Nierzadko sięga ku bardzo prowokacyjnym tematom, związanym np. ze światem sztuki. Bardzo charakterystyczne dla jego prac jest oscylowanie na granicy pornografii. Artysta brał udział w wystawach grupowych oraz indywidualnych, m.in. 3 Prague Biennale w Pradze (2007).

http://ondrejbrody.org/

rafani----kadr-z-video-2007-RAFANI   kadr z video 2007

RAFANI (Zuzana Blochová, Luděk Rathouský, Marek Meduna, Jiří Franta, David Kořínek)

Bardzo charakterystyczne dla ich twórczości jest sięganie do tematyki społecznej i politycznej. Swoją wyjątkową pozycję na współczesnej scenie artystycznej w Czechach zawdzięczają m.in. koncentracji “na sprawach związanych z moralnością, odpowiedzialnością i wspólną pamięcią historyczną”. W swoich projektach wskazują często niemal utopijne wizje zmian, posługując się kontrowersyjnymi gestami, np. publiczne spalenie flagi Czech (2002), zatopienie obrazu z Galerii Narodowej w Pradze w jeziorze (2006).

Mark-ther-disorientationsMark Ther „Disorientations”

MARK THER (ur. 1977) Jego twórczość bardzo często określa się mianem „filmo-podoobny” styl. Charakterystyczną cechą jego filmów jest zarówno celowa „bezcelowość”, długotrwale ujęcia oraz przerwy, jak również drobiazgowo dobrana warstwa muzyczna.

ARTYŚCI
PROGRAM